Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pomocy Chorym Na Przewlekłą Białaczkę Szpikową

Menu

JAK DBAĆ O ZDROWIE PSYCHICZNE W DOBIE KRYZYSU ZWIĄZANEGO Z KORONAWIRUSEM?

Czas pandemii Koronawirusa stanowi niewątpliwie wyzwanie dla zdrowia psychicznego. Obecnie znaleźliśmy się w sytuacji realnego zagrożenia życia i zdrowia. Z chwilą, gdy nagle pojawił się nowy bodziec stresowy, o którym nie mieliśmy wiedzy i nie byliśmy przygotowani jak się zachować, nastąpiło zaburzenie naszego codziennego rytmu życia. Przy naszych dotychczasowych problemach i zmartwieniach pojawił się strach związany z zagrożeniem jakie niesie wirus. Może to budzić w nas niepokój i lęk, tym bardziej że Koronawirus jest poza naszą jakąkolwiek kontrolą. Nie ma właściwego scenariusza jak postępować, co jest najlepszym działaniem ani tym bardziej kiedy i jak nastąpi poprawa, jak długo zagrożenie epidemiologiczne będzie się utrzymywać. W związku z powyższym bardzo ważne dla zdrowia psychicznego jest odpowiednie podejście do sytuacji w jakiej się znaleźliśmy.

POZYTYWNE NASTAWIENIE

Czas pandemii Koronawirusa stanowi niewątpliwie wyzwanie dla zdrowia psychicznego. Obecnie znaleźliśmy się w sytuacji realnego zagrożenia życia i zdrowia. Z chwilą, gdy nagle pojawił się nowy bodziec stresowy, o którym nie mieliśmy wiedzy i nie byliśmy przygotowani jak się zachować, nastąpiło zaburzenie naszego codziennego rytmu życia. Przy naszych dotychczasowych problemach i zmartwieniach pojawił się strach związany z zagrożeniem jakie niesie wirus. Może to budzić w nas niepokój i lęk, tym bardziej że Koronawirus jest poza naszą jakąkolwiek kontrolą. Nie ma właściwego scenariusza jak postępować, co jest najlepszym działaniem ani tym bardziej kiedy i jak nastąpi poprawa, jak długo zagrożenie epidemiologiczne będzie się utrzymywać. W związku z powyższym bardzo ważne dla zdrowia psychicznego jest odpowiednie podejście do sytuacji w jakiej się znaleźliśmy.

POZYTYWNE NASTAWIENIE zdaje się być kluczem do sukcesu. Oczywiście, należy dostosowywać się do wszystkich wytycznych i obostrzeń jakie wprowadza rząd, pamiętajmy że są one dla naszego bezpieczeństwa. Należy śledzić napływające informacje by być na bieżąco, jednak pamiętajmy, by robić to jak najrzadziej, ponieważ odbiór złych informacji będzie działał na nas przytłaczająco, a także wzbudzi w nas lęk. Obecnie, nikt nie jest w stanie przewidzieć jak sytuacja się potoczy i kiedy nastąpi realny powrót do normalnego życia, musimy się skupić na tym co jest tu i teraz oraz mieć pozytywne plany które będą wiązać się z przyszłością. Ważne jest również to by w natłoku dobiegających i z każdej strony atakujących nas wiadomości rozgraniczać prawdę, od tzw. fake newsów, które mają wprowadzić zamęt, niepotrzebny chaos i przekazywać nieprawdziwą informację. Kluczową kwestią jest oderwanie myśli od wciąż pogarszającej się sytuacji, odnalezienie czegoś,co sprawia nam ukojenie, relaks i zapewnia wyciszenie nerwów. Wróćmy do swoich hobby, odkryjmy na nowo to, co sprawiało nam przyjemność. Pamiętajmy też o częstych rozmowach z bliskimi a w szczególności z osobami starszymi. Ograniczone kontakty osobiste, zastąpmy kontaktami telefonicznymi, przez Internet, Skype, zapewni nam to poczucie tego, że w trudnych chwilach nie zostajemy sami i mimo wszystko możemy liczyć na drugą osobę i jej wsparcie.

Odwołując się do badań psychologicznych, powyższe stwierdzenia znajdują potwierdzenie w teorii Inkoherentnego myślenia. Zgodnie z którą, myślenie pozytywne, mimo beznadziejności sytuacji w jakiej znajduje się człowiek, daje wiarę i nadzieje na lepsze. Badano nastawienie więźniów obozów koncentracyjnych, ci którzy wierzyli, że kiedyś stamtąd uda im się wydostać, mieli plany, co będzie w przyszłości - przetrwali, przeżyli i poradzili sobie z sytuacją, która zdawała się być bez wyjścia.

Jak pokazują badania pozytywne nastawienie, wiara i nadzieja potrafią utrzymać ludzi przy życiu. W obecnej sytuacji mimo całej powagi należy szukać pozytywów, tego, że ludzie zdrowieją, wychodzą ze szpitali. Przykładem na świecie niech będzie 104 letni weteran II Wojny Światowej, który wyzdrowiał z Koronawirusa, ma się dobrze i właśnie świętował swoje kolejne urodziny. Myślmy pozytywnie, odpierajmy od siebie złą energię, a w razie zwątpienia i natłoku złych emocji, przekierujmy je na coś przyjemnego. Nie dajmy się zastraszyć!

Opracowała Kozak Anita psycholog